dimarts, 18 de novembre del 2008

Metàfores de l'ús del ordinador

Com hem pogut veure al llarg de l’asignatura l’ordinador ofereix moltes possibilitats per a què els mestres puguin utilitzar-los en l’ensenyament. Però l’ordinador pot funcionar amb diversos rols, segons quatre metàfores equivalents a l’ensenyament, podem classificar l’ordinador amb les diferents metàfores. A continuació faig una petit exposició de la metàfora i dels programes que representen aquestes metàfores.

1- Com a metàfora de l’ordinador com a tutor, trobem el programa JClic:

En aquest tipus de programes al nen se li plantaja una teoria i uns exercicis posteriors. El funcionament que seguix el practicament l’identic al que és podria seguir en una classe amb un tutor tradicional. On al final de l’activitat el mateix progrma avalua al infant. Aquest sistema consisteix en trasportar el model d’educació tradicional al ordinador. A més a més, ens permet una millor adaptació al procès d’aprenentage del nen, a partir dels diversos nivells i rimes.

2- Com a metàfora de l’ordinador com alumne, trobem el programa Win Logo:

En aquets programes l’ordinador no és el que guia a l’alumne, sinó és l’alumne que guia al ordinador, a partir d’uns termes i dades preestablertes. L’infant intenta aconseguir una objectius a partir de les possibilitats que ens ofereix el propi programa. Aquests programes són molt utilitzats en àmbits com les matemàtiques o la física. Potencien l’aprenentatge on el nen és totalment autònom i ell guia el seu aprenetage.

3- Com a metàfora de l’ordinador com a laboratori, trobem el programa Crayon Physcis, The incredible toon machine, Doctora xinxeta:

En aquets progrmes a partir de la simplificació de les situacións intenten apropar-nos al món real i donar-nos les eines per aprendre i afrontar noves situacions d’una forma satisfactòria. Un dels inconvenients que tenen aquest programes són que disposen d’un grau de llibertat limitat. Encara que amb les

simulacions de la realitat, com en el cas del Crayon Physcis amb la gravetat o la Doctora xinxeta amb el creixement d’una planta, fomenten una refecció.



4- Com a metàfora de l’ordinador com a caixa d’eines, trobem el programa Cmap tools,

En aquesta metàfora el que és vol expressar són el gran ventall de possibilitats que ens dona disposar d’un ordenador per a completar activitats bàsiques com poden ser la de crear esquemes conceptuals, llegir, escriure, guardar notes, pintar,... D’aquesta manera aconseguirem augmentar els recursos de que disposem. I si els sabem utilitzar de manera correcta aconseguirem desfer-nos de moltes tasques rudimentàries. A part d’aquets dos programes comentats aquesta metàfora és podria completar amb la gran majoria de programes de que disposa en nostre ordenador.

2 comentaris:

Xavier Àvila i Morera ha dit...

Clara, hauries de revisar força errades que hi ha al text, sobre tot de lletres que falten o estan canviades d'ordre.
L'expressió "Com a metàfora de l'ordinador com a..." hauria de ser simplement "metàfora de l'ordinador com a..."

Xavier Àvila i Morera ha dit...

Rectifico, tot i que costa una mica de llegir l'expressió que utilitzes "Com a metàfora de(...) tindriem el programa..." ja em sembla correcte.